Müjde Işıl – “Mustafa Kemal Atatürk’ü en iyi hangi oyuncu canlandırdı/canlandırır?” tartışmaları devam ededursun Atamızın hayatı ilk kez animasyon olarak perdeye geldi. Daha önce “Aslan Hürkuş” serisine imza atmış Outline Animation and Games’in yaklaşık 100 kişilik ekiple hazırladığı “Mustafa”, dört film olması planlanan serinin ilk bölümü. Cuma günü vizyona giren “Mustafa”, Atatürk’ün çocukluk sürecine odaklanırken ileriki dönemlerde seyirciyle buluşması planlanan “Mustafa Kemal” gençlik, “Mustafa Kemal Atatürk” yetişkinlik ve “Gazi Mustafa Kemal Atatürk” de yaşamının son dönemini anlatacak. “Mustafa”nın seslendirme kadrosunda tecrübeli oyuncu Altan Erkekli öne çıkıyor. Filmin danışmanı Erol Mütercimler. Film müziğinde ise Ferman Akgül ve Oğuzhan Uğur’un imzası var. 

Animasyon, astronot olmak isteyen bir çocuğun, anne-babası tarafından gerçeğe uygun bir meslek seçmeye zorlanması üzerine dedesinin ona Atatürk’ün hikâyesini anlatmasıyla başlıyor. Animasyon, ondan önce ölen kardeşlerinin durumuna hiç girmeyip doğrudan Ata’nın doğumuyla hikâyeyi ele alıyor. İki unsuru ön plana çıkarıyor. İlki, hayata geldiğimiz karakterimiz. Mustafa mizaç olarak merhametli, öğrenmeye açık ve matematik yönü güçlü bir şekilde karşımıza geliyor. İkinci önemli unsur ise ebeveynlerin, çocuklarının yolunu açması. Zübeyde Hanım da Ali Rıza Bey de Mustafa’nın geleceği için en iyisini istemekle birlikte onun mizacına uygun bir eğitim almasını canıgönülden destekliyor. “Güçlü kişilik ve doğru ebeveynlik, lider Atatürk’ü yarattı” diyor yani film. Hayallerin peşinden gitmeyi, hedeflerine sınır koymamayı öğütlüyor; tıpkı Atatürk’ün yaptığı gibi. 

Teknik olarak eski 

Böyle bir başlangıçtan sonra babasının ölümüyle dayısının çiftliğinde geçen döneme odaklanıyor animasyon. Bu kısım gereksiz yere uzatılmış ve çocuklar için bile fazla çocuksu. Bu bölümün alt metni ise Ata’nın ‘yenilikçiliği’ni vurgulamak. Eskiyi onarmak yerine yenisini yapmak, daha iyisini yapmak; onun yeni bir ülke kurma kararlılığının temeli olarak vurgulanıyor. Gereğinden uzun bu bölümden sonra Mustafa’nın askeri okula gidişine geçiliyor. Ama bu önemli kısım hızlıca verilmiş ve detaydan yoksun. Ata’nın asker olma idealine, upuzun çiftlik bölümü gibi özenilmemiş. Tabii bunlar senaryosal sıkıntılar. Elbette bir Pixar ya da Dreamworks bütçelerinden ve imkânlarından söz edemeyiz ama “Mustafa”nın teknik olarak epeyce eski yüzlü kaldığını da belirtmek gerek. 

Ülkemizde son yıllarda animasyon üretimi gelişti. Gişede yerli animasyonlara ilgi hayli yüksek. “Rafadan Tayfa” serisinin son iki senedir gişe lideri olduğunu düşününce, Cumhuriyetimizin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk’ün hayatını anlatan animasyonun seyirciden nasıl bir ilgi göreceği merak konusu. 

Via source: https://www.milliyet.com.tr/kultur-sanat/kendi-yolunu-bulan-cocuk-7218074